Anna Katariina

New York

Viikko 11 oli meidän kevätlomaviikko. Kävin NYC:ssä Paulaa moikkaamassa ti-su. Tässä pikkukooste reissusta pääkohteineen.

Mun eka lento Atlantaan oli myöhässä, joten missasin jatkolennon John F. Kennedylle. Pääsin kuitenkin suht hyvissä ajoin LaGuardialle, ja otettiin sitten Paulan kanssa omat taksit ja treffattiin hotellilla. Olipa ihana nähdä ensimmäistä kertaa oli vuoteen. Ilta meni rupatellessa, huomista ohjelmaa suunnitellessa ja hotellilla makoillessa.

Keskiviikkona suunnistettiin ensimmäisenä shoppailemaan. Ostettiin $29 dollarin viikkopassi metroihin ja matkattiin läheiseen ostoskeskukseen. Siellä aikaa vierähti muutama tunti.

Lounaan jälkeen suunta kohti Keskuspuistoa – aurinko paistoi ja pieni hedelmäpiknik puiston penkillä kuulosti houkuttelevalta. Siinä sitten istuttiin ja otettiin arskaa. (: Keskiviikko osoittautui myöhemmin koko reissun lämpimimmäksi päiväksi.

Matka jatkui kohti 5th Avenueta. Pienen kartanlukuvirheen takia käveltiin jalkamme väsyksiin, kun lähdettiin väärään suuntaan. No, tulipahan nähtyä Manhattania ja Keskuspuistoa ihan kunnolla. Loppujen lopulta tajuttiin erehdyksemme, löydettiin metropysäkki ja suunnistettiin 5th Avenuen ”oikeaan” päähän. Lisää shoppailua! Ilta meni nopsaan ja lopulta matkattiin rättiväsyneinä takaisin hotellille.

Torstain ensimmäinen kohde oli Wall Street. Nähtiin New York Stock Exchange ja kuuluisa härkä. Käveltiin Manhattania pohjoisen suuntaan SOHO:n kaupunkinosan läpi ja löydettiin kiva lounaspaikka – bataattikeittoa, cobbsalaattia ja kalaa. Siitä matka jatkui Manhattania pohjoiseen, matkan varrelle osuin nelikerroksinen Niken liike, josta mukaan tarttui kengät, takki ja hikipanta. Päivän kohokohta oli Madison Square Garden ja New York Rangers – Pittsburg Penguins NHL-peli! Areena oli aika täynnä, hieno tunnelma ja mahtava kokemus. Rangers hävisi 5-2.

Perjantaina käytiin YK:n päämajassa, josta lähetettiin muutama postikortti. Mulla ei ollut Katrin osoitetta, joten kortti lähtimatkaan näin hienolla osoittella:

Hyvin löysi kuitenkin tiensä perille. (:

Lisäksi käytiin katsomassa World Trade Centerin muistopaikka.

Lauantaiaamuna käveltiin taas pienen harharetken vuoksi pitkä pätkä Manhattanin itärantaa eteläänpäin. Keli oli kaunis, ja vastaan tuli paljon lenkkeilijöitä. Vihdoin löydettiin oikea satama, josta lähti lautta Vapauden patsaan ja Ellis Island Immigration Museon kierroksille. Ellis Islandin kautta kymmenet tuhannet / sadat tuhannet siirtolaiset aikoinaan saapuivat Amerikkaan. Löysin sattumalta suomalaisen passin yhdeltä museon seinältä!

Lauttareissun jälkeen kohteena Times Square, jossa treffasimme Paulan ystävän Elinan, joka opiskelee Nykissä. Käytiin lounaalla Planet Hollywoodissa, missä moni julkkiskin käy syömässä. Siellä oli paljon aitoa rekvisiittaa / lavasteita / vaatetusta Hollywoodin leffoista. Me istuttiin pöytään, minkä vieressä oli Titanicin Rosen ja Jackin puvut.

Lounaan jälkeen suunnistettiin vielä kerran ihailemaan Central Parkkia. Ihan kiva lenkkipaikka sekin kaupunkilaisille.

Illalla vielä Broadway ja Mamma Mia -musikaali, jota kyllä hehkuttaisin maasta taivaisiin, jos en olisi käynyt tammikuussa Lontoossa katsomassa Leijonakuningas -musikaalia. Mamma Mia oli tosi mukaansatempaava, esiintyjät aivan upeita, ja toteutus tosi hyvä.. Mutta Leijonakuningas nyt vaan on Leijonakuningas.

Pitkän päivän päätteksi noustiin vielä korkeuksiin Empire State Buildingiin. Keli oli sumuinen, ja meitä varoiteltiinkin, että näkyväisyys on 0. Hyvin sieltä kuitenkin näkyi, ja ihan kivoja kuviakin saatiin.

Sunnuntaina sitten lento takaisin Mobileen ja maanantaina takaisin kouluun. Tämä viikko on ollut aika ankea.. Reissuväsymys uuvutti ja teki mieli vaan nukkua. Mutta huomenna pirteänä parempaan viikkoon!